Fase 2 – Analyse
Deze fase is wellicht de belangrijkste bij het ontwikkelen van je nieuwe strategie. Er wordt een externe analyse gemaakt die inzicht moet geven in hoe de wereld om ons heen zich ontwikkeld. Met name binnen het maatschappelijk domein waarin jouw organisatie actief is. Daarnaast kijk je naar de interne organisatie om in kaart te brengen waar jouw organisatie goed in is en waar niet.
Het is van groot belang om te weten hoe de wereld om ons heen verandert en welke ontwikkelingen er binnen jouw maatschappelijk domein spelen. Wanneer hier inzicht in is kan namelijk worden bepaald welke rol jouw organisatie in die wereld wil spelen.
Voor een goede externe analyse kijk je eerst naar de wereld op macroniveau. Dit is het niveau waarop je als organisatie totaal geen invloed hebt. Daarentegen heeft de macro omgeving wel invloed op het werk van jouw organisatie. Voor het maken van de externe analyse op macroniveau kun je gebruik maken van het DESTEP-model. Dit staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal, Technologisch, Ecologisch en Politiek. Voor elk van deze onderwerpen kunnen de meest impactvolle ontwikkelingen worden benoemd.
Vervolgens wordt de externe analyse op mesoniveau gemaakt. Dit zijn de ontwikkelingen binnen het maatschappelijke domein waarin jouw organisatie actief is. Op deze ontwikkelingen heeft de organisatie beperkte invloed vanwege de rol die de organisatie speelt binnen het domein. De volgende onderwerpen breng je in kaart:
- Concurrentieanalyse: Welke concurrenten zijn er, wat doen ze en voor wie doen ze het?
- Doelgroepanalyse: Welke doelgroepen bevinden zich binnen het maatschappelijke domein en wat zijn hun problemen? Wat is hun financiële situatie, opleidingsniveau, leeftijd, woonplaats, etc.? Maar vooral ook: wat zijn hun behoeften?
- Toetreders: Zijn er organisaties waarvan het te verwachten is dat ze op korte termijn ook actief worden binnen het maatschappelijke domein? Commerciële partijen bijvoorbeeld, de overheid of andere maatschappelijke organisaties?
- Leveranciers: Van welke leveranciers is de organisatie afhankelijk en welke macht hebben zij? Kunnen zij de prijs van hun product of dienst makkelijk verhogen of is er kans dat ze zichzelf gaan begeven binnen het maatschappelijke domein?
- Substituten: Zijn of komen er vervangende producten of diensten op de markt die een oplossing gaan bieden voor een maatschappelijk probleem? Wanneer je eenzaamheid onder ouderen wilt tegengaan en je doet dit door middel van koffieochtenden dan kan het aanbieden van Skype gesprekken hiervoor een substituut zijn.
De interne analyse is bedoeld om de staat van jouw organisatie in kaart te brengen. Dit geeft je inzicht in de mogelijkheden die de organisatie heeft om een strategie uit te voeren. Wanneer de nieuwe strategie uiteindelijk is bepaald kan worden vastgesteld welke veranderingen er nodig zijn binnen de organisatie en welke mogelijkheden er zijn tot investeren. Bij de interne analyse kijken we dan ook naar de organisatie zelf (bijvoorbeeld via het 7S-model van McKinsey), de financiële situatie van de organisatie en de staat van de marketing.
Organisatieanalyse (7S-model)
- Structuur: Hoe is de organisatie opgebouwd, qua functies, afdelingen, etc.?
- Strategie: Wat is de strategie van de organisatie?
- Systemen: Welke procedures, processen en communicatie en overlegstructuren zijn er binnen de organisatie?
- Stijl: Wat voor leiderschapsstijl hanteert het management?
- Vaardigheden: Over welke onderscheidende vaardigheden beschikt het personeel van de organisatie?
- Personeel: Welke kenmerken heeft het personeel, hoe wordt personeel beloond, wat is hun gemiddelde leeftijd, etc.?
- Gedeelde waarden: Welke cultuur heerst er binnen de organisatie en welke kernwaarden worden door iedereen omarmd?
FINANCIËLE ANALYSE
- Hoeveel ruimte is er om te investeren in een nieuwe strategie?
- Is de organisatie liquide genoeg?
- Is de organisatie solvabel?
- Hoe rendabel zijn de activiteiten?
- Hoe is de omzet opgebouwd?
MARKETING ANALYSE
- Welke marketingmix wordt ingezet?
- Portfolioanalyse: welke producten en diensten bieden we aan? Voor welke doelgroep? Wat levert het product financieel en maatschappelijk op? Hoe lang heeft het product of de dienst nog waarde?
- Welke uitstaling/imago heeft de organisatie?
Meer informatie over onze concrete diensten vind je in de folder Organisatie strategie